Skabe holdbare forandringer og løsninger i din familie
- Dorthe Fynbo Thorning
- 30. okt.
- 2 min læsning
Opdateret: 1. dec.
Listen Louder i hverdagen
Listen Louder-modellen handler ikke bare om lytning, men om innovation i loops, hvor man
hele tiden veksler mellem åbne og lukkede faser – og tager små skridt fremad gennem
eksperimenter og feedback.
Hvis man overfører den tænkning til en familie med et barn med ADHD, kan modellen blive en ramme for at udvikle nye måder at leve sammen på, håndtere konflikter og skabe struktur på en legende og eksperimenterende måde.

Her er et bud på, hvordan hvert trin kan bruges hjemme:
Trin 1: Afsæt – “hvorfor gør vi det?”
Her handler det om at formulere et fælles why – ikke som en stor strategi, men som en lille
fortælling, fx: “Vi øver os på at være en familie, hvor vi hjælper hinanden og finder løsninger
sammen.”
I en familie kan afsættet være noget i stil med:
● “Vi vil gerne have færre konflikter omkring lektier eller sengetid.”
● “Vi vil gerne have mere ro omkring måltiderne.”
● “Vi vil gerne styrke vores barns selvværd ved at vise, at vi lytter og finder løsninger
sammen.”
Trin 2: Fokus – “hvad kigger vi på først?”
Man kan ikke ændre alt på én gang. Vælg ét fokusområde ad gangen:
● Morgenrutinen
● Skærmtid
● Lave lektier● Putning/ sovetid
Stil spørgsmålet og lad hele familien byde ind: “Hvordan kan vi gøre [fx morgenrutinen] lettere
og mere sjov for os alle sammen?”
Trin 3: Idéer – “lad os lege med løsninger”
Her kan barnet med ADHD inddrages aktivt. Det er vigtigt at barnet føler medindflydelse og
dermed også er mere investeret i forandringerne.
● Lav en hurtig brainstorm (fx skriv idéer på post-its eller skriv dem op på en tavle)
● Tillad også de “vilde” idéer: “Hvad hvis vi står op til musik som en rockkoncert?” eller
“Hvad hvis vi laver en skattejagt ud af at finde tøjet om morgenen?”
● Pointen er, at barnet mærker: “Min stemme tæller”, “Jeg er vigtig for denne familie.”
Trin 4: Test – “vi prøver det af”
● Vælg én idé og test den i mini-format
● Fx: “Denne uge prøver vi, at der ligger en kurv med dagens tøj klar, så vi ikke skal
diskutere om morgenen.”
● Eller: “Vi laver en sjov konkurrence: hvem kan blive klar til at gå i skole på 15 minutter
med musik i baggrunden?”
Det vigtige er at gøre det småt, overskueligt og tidsbegrænset, så I hurtigt kan mærke, om
det virker.
Trin 5: Implementering – “det her virker, så det holder vi fast i”
Hvis jeres løsning har virket, så gør det til en vane.
Hvis ikke: lær af det, justér og prøv igen.
● Her kan familien holde små “feedback-møder” (5 minutter ved aftensmaden):
“Hvad virkede godt ved den nye morgenleg?”“Hvad skal vi ændre næste gang?”
Gevinst for familien
● Barnet lærer, at eksperimenter og fejl er en del af processen – ikke nederlag.
● Familien får en fælles metode til at håndtere konflikter og udvikle hverdagen på en
overskuelig måde.
● ADHD-barnet får ejerskab, fordi deres idéer bliver testet i praksis.
